اصل اول، خیرخواهی است و مهم است نیت ما برای هدایت مخاطب به سوی نماز از روی خیرخواهی باشد نه قصد تخریب و ضایع كردن. وقتی نیت ما خیر باشد قطعا ً گفتار ما نیز گویای نیت قلبی ما خواهد بود.


اصل دوم، احترام به مخاطب و حفظ كرامت و شخصیت و انسانیت مخاطب است. ممكن است به كسی كه می‌خواهیم تذكر بدهیم و او را به كار نیك و پسندیده‌ای مثل اقامه نماز و مسجد دعوت كنیم یا از كار زشت و ناپسندی باز داریم، چه بسا در بسیاری موارد دیگر او از ما بیشتر بداند و بفهمد و فقط در این مورد مرتكب خطا شده است.


ادامه مطلب


اصل سوم، شناخت و آگاهی است، بدین معنا كه خود ما به عنوان دلسوز و ناصح امین، نسبت به موردی كه می‌خواهیم به مخاطب تذكر دهیم، باید از لحاظ شرعی و قانونی و عرفی اطلاعات كافی داشته باشیم.


 اصل چهارم، كنجكاوی بی‌مورد و افراطی در مورد مخاطب است كه ممنوع است، زیرا سد بزرگی برای برقراری ارتباط با او می‌شود.


اصل پنجم، صبر است كه كلید كامیابی است. در مقابل ناملایمات و سختی‌های ‌احتمالی تبلیغ احكام دین، باید صبور بوده و استوار باقی بمانیم و عجله و شتابزده و احساساتی اقدام نكنیم.


اصل ششم، عدم اصرار به مخاطب، زیرا وظیفه ما در مقابل افرادی بی‌نماز و سهل‌انگار در نماز، فقط تذكر دادن دوستانه است. تذكر بدهیم و عبور كنیم و اصلا ً با مخاطب دهن به دهن نشویم، حال اگر در مقابل یك منكر چندین نفر به مخاطب تذكر دهند، فرد ناخود‌آگاه خود را ملزم به رعایت معروف و ترك منكر می‌بیند.


اصل هفتم كه آخرین اصل از جذب مخاطب به نماز است، برخورد ساده اما هنرمندانه است به گونه‌ای كه در جذب مخاطب به نماز و امر به‌معروف و نهی از‌منكر باید مانند هر اثر هنری، تلاش كرد تا محتوایی خوب در شكلی اثر‌گذار به مخاطب ارائه شود و نباید برای یك موضوع همیشه از یك روش ثابت استفاده كرد، بلكه لازم است گاهی با نگاهی به مخاطب و شرایط حاكم بر زمان، ارتباط، روش مناسب و شایسته‌ای را انتخاب كنیم.

و اما گام ها ی اساسی جذب مخاطب

چهار گام از مراحل جذب مخاطب به نماز و با راه‌های كارآمدی تبلیغ معارف نماز و فرهنگ مهدویت(عج) عبارتند از:

 گام اول روبه رو شدن؛ اعمال و رفتاری ملاك است كه نیاز به جستجو، تحقیق نداشته باشد و شما آن عمل را مثل بی‌توجهی به نماز را در ملأ‌عام مشاهده كردید و یا خود فرد رسما ً اعلام می‌كند من از نماز خوشم نمی‌آید، كه ما باید از روش‌های تبلیغ چهره‌به‌چهره و تكنیك‌های برقراری ارتباط با مخاطب استفاده كنیم


گام دوم؛ تشخیص اصل برخورد، چگونگی برخورد و توجه به آمادگی پذیرش مخاطب. مثلا ً وقتی به شدت گرسنه، تشنه، عصبی، خسته و بی‌حوصله هستید، وارد عمل نشوید. اگر مخاطب در شرایطی خاص است كه تذكر دادن شما موجب هتك‌حرمت و یا ضایع شدن او می‌شود، یا وقتی برای خود و همراهانتان احساس خطر جانی و مالی می‌كنید و احتمال درگیری می‌دهید یا وقتی مخاطب در تألم روحی شدیدی مثل فوت یا بیماری عزیزانش هست یا مخاطب تعادل جسمی و روحی ندارد. مثلا ً قرص و مواد مخدر یا مشروبات الكلی مصرف كرده وارد عمل نشوید. باید مطالعه كنیم كه برای اثرگذاری و جلوگیری از پیامدهای منفی چه روش یا روش‌هایی را با توجه به موفقیت مكانی، شرایط سنی، جنسیت و آداب و رسوم و.... انتخاب كرد. از جمله روش‌های برخورد :
1. مستقیم كلامی

2. مستقیم غیر كلامی
3. غیر مستقیم كلامی

4. غیر مستقیم غیر كلامی است.


گام سوم عبارت است از؛ اجرا كه قاطعانه اما مؤدبانه بگوئید، تذكر به مخاطب در جمع و حضور دیگران نباشد. مگر آنكه مطمئن باشید لازم است دیگران نیز از كار شما درس بگیرند، جملات و تذكرات با اعتماد به نفس و توكل به‌خدا و به دور از هرگونه تحقیر و ضایع كردن مخاطب باشد. اگر از روش كلامی مستقیم استفاده می‌كنید جمله خود را با سلام و لطفا ً آغاز كنید و تذكر شما در جذب مخاطب به اقامه نماز همراه با منت گذاشتی، مسخره كردن و بزرگ‌نمایی كردن نباشد، ضمن جلب اعتماد طرف مقابل و برخورد كوتاه از كلمات مثبت استفاده كنید. معمولا ً افعال مثبت بیش از افعال منفی در مخاطب امكان پذیرش را فراهم می‌‌كند.


گام چهارم؛ آمادگی در مقابل واكنش‌های احتمالی مخاطب است، وقتی شما كسی را می‌خواهید به دین و نماز دعوت كنید چند حالت دارد 1.تذكر را می‌پذیرد و به آن عمل می‌كند كه از او تشكر صمیمانه می‌كنید. حتی اگر به همه تذكرات شما هم عمل نكرد، 2.تذكر را ظاهرا ً می‌پذیرد اما عمل نمی‌كند، 3.تذكر را نمی‌پذیرد و با پاسخ‌های سربالایی بی‌ربط یا بهانه‌گیری موضوع را به اصطلاح از سر خود باز می‌كند كه بهتر است شخصی دیگری با روش متفاوتی او هم تذكر دهد، 4.تذكر را نمی‌پذیرد اما نسبتا ً با تندی یا تندی همراه با ناسزا و دشنام همراه می‌كند. مقابله به مثل نكنید و تلاش كنید با حفظ آرامش و متانت از محیط دور شوید.


برچسب ها :
نماز ,  دانستنی ها ,  مقاله ها ,  دیگر , 

موضوع :
دانستنی ها ,  نماز ,